Er is nog geen eenduidige definitie van regeneratief onderwijs. Met een strakke definitie bevinden we ons, wat mij betreft, ook snel op glad ijs. Nieuwsgierig waarom, lees mijn vorige blog.
Toch zijn er natuurlijke principes die we als onderlegger kunnen zien voor onderwijs wat onszelf, de ander en de aarde voedt. Door de jaren heen heb ik deze principes verzameld en hieronder vind je ze op een rijtje. Zijn dit DE principes voor regeneratief onderwijs? Nee zeker niet! Ik heb blinde vlekken (net als ieder van ons) oa door mijn opvoeding, achtergrond en opleiding. Met het delen van de principes is het niet mijn doel om volledig te zijn. Zie het als inspiratie voor jouw onderwijspraktijk.
Regeneratieve principes die ik zie:
Verbondenheid
Het begrijpen en waarderen van de relaties en onderlinge afhankelijkheden tussen systemen
Holistische ontwikkeling
Ontwikkeling als mens zowel intellectueel, emotioneel, fysiek en spiritueel
Systeemdenken bevorderen
Complexe relaties en dynamieken binnen systemen leren begrijpen
Leren in jouw omgeving
Verbinden van leerervaringen met lokale contexten en gemeenschappen
Ervaringsgericht leren
Leren door middel van directe ervaringen en praktijkgerichte activiteiten in de echte wereld
Verbondenheid met de natuur
Ecologische kennis en ervaringen in de natuur bevorderen
Veerkracht & aanpassingsvermogen
Vaardigheden en attitude ontwikkelen rondom aanpassingsvermogen en veerkracht
Samenwerken & gemeenschapsgevoel
Samenwerken, leren vanuit verschillende perspectieven en actief bij te dragen aan het welzijn van gemeenschappen
Regeneratie
Het welzijn van individuen, gemeenschappen en ecosystemen herstellen, vernieuwen en verbeteren
(Sociale) rechtvaardigheid
Erken het belang van het aanpakken van sociale ongelijkheden en het bevorderen van rechtvaardigheid. Extra aandacht voor de stem van inheemse culturen en de natuur.
Innerlijke ecosysteem
Zorg dragen voor je mentale gezondheid, dialoog rondom emoties en behoeften.
De komende tijd zal ik in aparte blogs de verschillende principes verder toelichten met enkele praktijkvoorbeelden hoe we meer aandacht kunnen geven aan dit principe binnen (en buiten ;-)) ons onderwijs.
Wil je verder praten over regeneratief onderwijs?
Aan de slag met regeneratie binnen jouw (onderwijs)organisatie? Laten we snel een kopje koffie drinken!