Diensten
Deze tijd vraagt om mensen die in verbinding staan met zichzelf en elkaar. Mensen die stevig geworteld zijn en zorg dragen voor de Aarde. Regeneratieve principes helpen daarbij. Geen saaie theorie, maar leren door te doen. Spelend leren en bouwen aan de toekomst!
Veel kinderen en jongeren lopen vast in de huidige systemen. Hoe verhoudt de leerstof op school zich tot hun eigen zoektocht, en tot de grote vraagstukken van deze tijd? Regeneratief onderwijs gaat over het herstellen van hun harmonieuze relatie met zichzelf, anderen en de aarde. Hoe mooi zou het zijn als we ze vaardigheden en kennis kunnen aanreiken om actief bij te dragen aan een toekomstbestendige en veerkrachtige samenleving! Leerkrachten, docenten en scholen spelen daarbij een belangrijke rol, maar luisteren naar de stem van de kinderen en jongeren is net zo cruciaal. Ga jij de uitdaging aan?
Ik denk graag mee over hoe we regeneratieve principes kunnen integreren in een opleiding, onderwijsaanbod of training. We ontwerpen en kijken wat er nodig is, van de dagelijkse praktijk tot meer diepgaande veranderingen. Voorbeelden zijn:
Natuur als basis in curricula, (buiten)ruimtes en pedagogiek.
De Aarde als klaslokaal.
Bespreekbaar maken van mentale veerkracht bij jongeren.
Groepsdynamiek en gesprekstechnieken.
Empathie in de klas, (over)leven in de natuur
Individu, groep of organisatie
Staat je team of organisatie voor een nieuwe uitdaging? Of loop je tegen een individueel vraagstuk aan, zoals in je werk of rol als ouder? Complexe processen duiken overal op. We nemen rollen aan, passen ons aan, schikken ons naar de groei of krimp. Maar soms lijkt de boel te stageren, komen we niet verder of halen we niet eruit wat erin zit.
Ik kijk graag mee naar het proces. Ik ben een echte aanpakker, heb veel startenergie en een scherp observatievermogen. Ik geniet het meeste van moedige, uitdagende ideeën die uitwerking en uitvoering vragen. Projecten waarbij er nog geen helder omlijnd plan is óf die bijna onmogelijk lijken, liggen mij goed. Ik laat je niet zitten met een ‘project op papier’ maar werk altijd toe naar een eerste concrete stap en het liefste werk en leer ik mee in de uitvoering. Je kunt hierbij denken aan:
Onderzoeken of uitvragen welke uitdagingen er zijn.
In kaart brengen van (achterliggende) vragen, visies en wensen.
Ontwerp en ontwikkeling samen met stakeholders.
Uitvoering: welke voorbereidingen zijn er nodig, welke talenten zijn er in het team en welke rollen heeft iedereen hierin?
Doorgeven en vieren: hoe zorgen we dat een thema breder gedragen wordt én blijft binnen de organisatie.
Leiderschap ligt niet bij één individu. Regeneratief leiderschap gaat ervan uit dat wij allemaal leiders zijn in onze specifieke, lokale omgeving. Onderlinge verbondenheid en verbinding met de natuur staan daarbij centraal. Ik geloof in de kracht van regeneratief leiderschap als startpunt in een duurzame wereld. Regeneratief leiderschap gaat verder dan de traditionele benaderingen van duurzaamheid en vraagt moed, veerkracht en empathie. Bij iedere actie en beslissing kijken we naar de kern: hoe kunnen we mensen, systemen en de aarde herstellen, behouden en verbeteren?
Ik help individuen en organisaties bij het integreren van regeneratief leiderschap in hun kernactiviteiten. Hierbij kun je denken aan:
Workshops, trainingen en coaching om leiders en teams te helpen de principes van regeneratief leiderschap te begrijpen en toe te passen in hun dagelijks praktijk.
Samen regeneratieve strategieën ontwikkelen en die vertalen naar concrete actieplannen.
Samen bouwen aan een regeneratieve cultuur binnen jouw organisatie die gebaseerd is op vertrouwen, inclusiviteit en zorg dragen voor jezelf, de ander en de aarde.
Verdieping van kennis rondom systeemdenken, natuurlijke principes en het belang van culturele achtergronden.
Ben jij geïnteresseerd in regeneratie, ecoystemen, principes van de natuur? Begin dan eens met een workshop of training. Ik geef inspiratie workshops en ook (meerdaagse) trainingen over:
Bijvoorbeeld aanleren van outdoor skills, bestaand curriculum buiten, groepsdynamiek in de natuurlijke omgeving
Geweldloze/verbindende communicatie binnen je organisatie
Bij mijn workshops en (meerdaagse) trainingen houd ik rekening met de omgeving. De fysieke omgeving waarin we ons bevinden bepaalt een groot deel van ons gedrag. Een nieuwe omgeving nodigt daarom automatisch uit tot nieuw gedrag, anders denken en een verfrissende groepsdynamiek. Ik kies het liefste voor een natuurlijke buitenomgeving!
Een lezing helpt om verbeelding toe te laten in je organisatie. Het is daarmee een fijn startpunt voor een dag rondom onderwijsontwikkeling, nascholing of als kickoff van een project met verschillende stakeholders.
Wil je op een meer natuurinclusieve manier lesgeven? Sta je op het punt een nieuwe school op te richten? Of wil je zelf weer meer plezier beleven in jouw werk als docent, coach, leidinggevende of beleidsmaker?