Over Merel Collenteur
Bij elk proces zijn er twee zekerheden: je neemt jezelf mee én je moet beginnen. De rest volgt daaruit. Ik bied anderen wat ik zelf lang heb gemist op mijn pad: support, kennis en een meedenker.
Hoe zet je jouw eerste stap richting regeneratief, natuurinclusief onderwijs of samenleven? Welke vaardigheden, kennis en houding heb je hiervoor nodig? En hoe vind je medestanders?
School was voor mij geen inspirerende plek. Alles wat ik leuk vond, kwam nauwelijks aan bod: hutten bouwen, koken, verhalen verzinnen, plantenbrouwsels maken. “Ik ben goed in dingen die niet belangrijk zijn”, zei ik thuis. Heel lang ben ik er zo over blijven denken.
Vanaf mijn twaalfde ging ik in de weekenden en vakanties op pad met de NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie). Ik leerde een belangrijke les: als jongere heb je enorme energie, kracht en creativiteit om dingen aan te pakken en te veranderen.
Naast mijn studie Biologie was ik een jaar voorzitter van de jongerenorganisatie NJN. Ik zocht het avontuur op door te liften door Rusland op zoek naar de Amoertijger en deed onderzoek op Spitsbergen.
Na de docentenopleiding gaf ik een aantal jaren Biologie op een middelbare school. In het klaslokaal merkte ik al snel dat ik jongeren het liefste meenam naar buiten, de echte wereld in.
Deze wens werd al snel werkelijkheid: ik zeilde meerdere keren met jongeren de oceaan over, onder schooltijd! Toen ik dit zelf kon ervaren en zag wat het met iedereen deed, voelde ik me gesterkt in mijn visie: onze directe, natuurlijke omgeving is onze belangrijkste leerplek. Dat geldt ook voor mijzelf.
Sinds ik mijn omgeving zie als een leerplek, voel ik me meer en meer verbonden met alles en iedereen. Ik geloof dat leren gaat over persoonlijke, sociale ontwikkeling en verbinding maken met en in de echte wereld.
Mijn ervaringen vormden de basis voor de oprichting van stichting ‘t Wylde Leren en Kabold. De afgelopen jaren heb ik meerdere projecten opgestart rondom (buiten)onderwijs, jongerenparticipatie, mentaal welzijn en duurzaamheid. Ik onderzoek graag de relatie tussen mens en natuur, wat het betekent om mens te zijn en welke cultuur nodig is om richting een natuurinclusieve, regeneratieve maatschappij te bewegen.
Leren, leven en werken volgens de principes van de natuur. Daarin schuilt voor mij de oplossing voor veel uitdagingen. Samen kunnen we werken aan de regeneratieve samenleving van de toekomst. Opvoeding en onderwijs spelen daarbij een essentiële rol. Hoe en wat we leren bepaalt namelijk grotendeels hoe we leven. Kinderen en jongeren inspireren mij. Ik leer graag van en met hen. Jongere generaties mogen (moeten!) meer stem krijgen; het gaat ook over hun toekomst.
We leven in een interessante tijd waarin chaos en onzekerheid steeds meer toenemen. Ik krijg daar energie van en werk graag aan opdrachten die (nog) onduidelijk zijn of nog niet helemaal kloppend lijken. Wil je jouw organisatie, project en leven weer laten leiden door natuurlijke processen? Let’s go!
Jaarrond leven in de natuur
Jaaropleiding geneeskrachtige planten
Bosbeweging (in opleiding)
Jaarcursus Regenerative Leadership
Regenerators by Laura Storm
Jaartraining Sjamanisme in Noordwest Europa
Linda Wormhoudt
Permacultuur ontwerp (PDC)
Stichting Permacultuur, Maranke Spoor en Chantal van Genderen
Trainersopleiding Geweldloze Communicatie
Connecting2Life
Lerarenopleiding Biologie
(eerstegraads), Universiteit van Utrecht, MSc
Master Limnology and Oceanography
Universiteit van Amsterdam , MSc
Bachelor Biologie (specialisatie ecologie)
Wageningen Universiteit, BSc
In mijn werk zet ik graag verschillende inspiratiebronnen en methodes in voor meer structuur en verdieping.
Bijvoorbeeld:
Wil je op een meer natuurinclusieve manier lesgeven? Sta je op het punt een nieuwe school op te richten? Of wil je zelf weer meer plezier beleven in jouw werk als docent, coach, leidinggevende of beleidsmaker?